'Ze zeggen dat ei goed is voor je haar, maar ik ben toch blij dat ik hier niet jarig ben.'

Jaja, er is weer een teken van leven uit het land van ‘magnetron-thee', ‘leche condensada' en ‘brood-met-veel-te-lange-houdbaarheidsdatum'. Mijn excuses dat het zo lang heeft moeten duren, maar ondanks de tranquilo-mentaliteit hier, is mijn schema bijna net zo vol gepland als in Nederland.

De scholen hier beginnen vroeg, om 7 uur 's ochtends. Als ik les moet geven, sta ik dus al om 5.30 op. Gelukkig voelt het niet zo vroeg, want het is hier al om 18.00 uur donker en heb je het idee dat rond 21.00 uur al twaalf uur 's nachts is. Maar goed, met dit gebrabbel zal ik jullie niet langer lastig vallen.
De kinderen op de Juan Floris Umaña school waar ik lesgeef zijn erg schattig! Ik smelt dan ook helemaal weg als ze mij met die donkere oogjes aankijken,‘profi,profi,profi' roepen of mij aanspreken met iets dat op ‘mierol' lijkt. Daarnaast vinden ze gym bijna allemaal leuk en zijn bij elk spel dan ook super enthousiast. Luisteren en stil zijn tijdens de uitleg vinden ze nog wel erg moeilijk, maar goed dat zal langzaamaan vast wel wat verbeteren!

We geven tot nu toe alleen nog les op één school, omdat ze op de andere school nog meer van de ‘tranquilo-mentaliteit' zijn en de directrice daarnaast niet echt een fan is van sport (wat niet echt in ons voordeel werkt). De school waar we nu op werken is een school waarmee ISOP nog nooit eerder mee heeft samengewerkt. Daarom zijn we de afgelopen weken bezig geweest met dingen regelen voor de nieuwe school. Zo zijn we onder andere langs geweest bij alle ouderavonden, die verspreid waren over ongeveer 8 dagen, en hebben we in ons beste Spaans verteld wat ISOP is en wat wij komen doen op de school. Leuk, maar af en toe ook wel lastig als ouders heel snel hun vraag stellen en je dus maar de helft begrijpt van wat ze zeggen.

Naast het lesgeven op school, zijn er ook nog de buitenschoolse sportactiviteiten. Zo geven we voetballessen, gymnastieklessen en zwemlessen. Alle lessen zijn nu twee weken aan de gang, erg leuk, de kinderen zijn erg enthousiast. Voor de zwemlessen hadden we zelfs teveel aanmeldingen. We hadden plek voor 48 leerlingen, maar er waren 80 inschrijvingen. Ik krijg nu nog steeds elke dag vragen van ouders of kinderen of we toch nog niet een plekje over hebben.

Om alle families en vrijwilligers te leren kennen, hebben we 19 februari een welkomsborrel in Salón Comunal georganiseerd. Veel mensen waren aanwezig en het was een gezellige avond met eten en muziek! Toen het rond elf uur afgelopen was, hebben wij (Colinda, Monique, Kitty, Annemarie, Sander en ik) de avond voortgezet in San José.

Afgelopen zondag hebben we onze eerste sportdag gehad, met als thema ‘familie'. Klinkt misschien wat suf, maar we wilden onze eerste sportdag heel toegankelijk houden. Veel spelletjes waar je met de hele familie aan mee kon doen, zodat de ouders ook bekend raken met ISOP. Er waren ongeveer 30 à 40 kinderen, dus dat is (hier) voor een eerste sportdag volgens mij best netjes!

Naast al het werk voor ISOP, hebben we natuurlijk ook nog andere dingen gedaan! Zo heb ik inmiddels weer vier verjaardagen achter de rug. Het begon met die van mijn broertje Travis, daarna Gerald (neefje Kitty), Kitty's verjaardag en tot slot mijn vaders (Orlando) verjaardag! Alle vier de verjaardagen werden gevierd met een grote verjaardagstaart waar de jarige nadat er gezongen was en de kaarsjes uitgeblazen waren, met zijn neus ingeduwd werd. Daarnaast ontbrak de piñata natuurlijk ook niet. Voor de mensen die geen idee hebben wat een piñata is: een groot figuur van papier-maché en heel veel crêpepapier, en met enorm veel snoepjes erin. Als iemand jarig is, wordt deze opgehangen en als alle visite er is, mogen de kinderen omstebeurt tegen de piñata aanslaan met een stok (lekkere opvoeding..) totdat de piñata kapot is en er allemaal snoepjes uitvallen. Vervolgens voelen alle papa's en mama's zich ook weer even klein en graaien ze net zo hard naar de snoepjes op de grond als de kinderen. Erg leuk om te zien, maar ook om mee te graaien!

Wat bij een verjaardag ook niet kan ontbreken (ik weet niet of het traditie is, maar wij hebben het er maar van gemaakt), zijn eieren op je hoofd. Inmiddels heb ik al een ei op het hoofd van Kitty en twee eieren op mijn vaders hoofd op mijn naam staan.. Ze zeggen dat ei goed is voor je haar, maar ik ben toch blij dat ik hier niet jarig ben.

Voordat Kitty afgelopen week weer naar Nederland ging, hebben we ook nog een aantal andere leuke dingen met Kitty meegemaakt. Zo zijn we naar een ‘resa' bij Kitty thuis geweest. Zo'n resa komt in het kort neer op heel veel zingen, eten en vervolgens alles wat in huis is aan kerstspullen weer opbergen op zorgen. Ik weet dat het een beetje raar klinkt; in februari de kerstspullen opbergen, maar goed, hier is dat blijkbaar normaal. Misschien omdat het er zo gezellig uit ziet zo'n versierde boom of omdat het zelfs met de kerstspullen ‘tranquilo'-aan gaat.

De laatste week van Kitty zijn we veel uitgeweest in San José. Erg leuk om de verschillende uitgaansplekken te leren kennen! Aan aandacht komen we hier trouwens niets te kort. Op veel plekken worden we nagestaard, nagepsssst of aangesproken. Nu maar hopen dat we straks niet verwaand terugkomen...

Wat ik bijna vergeet te vertellen, is dat we ook nog een weekendje weg zijn geweest Puerto Viejo, naar het strand. Het klinkt heel mooi, strand, maar dat was het niet. Het kwam het hele weekend met bakken uit de hemel, dus dat heeft geleid tot een weekend vol spelletjes, in restaurantjes zitten en stappen. Ook niet verkeerd, maar we hadden het weekend iets zonniger ingezien. Wat wel een leuk detail was, was dat we elke ochtend wakker werden met ‘zeegeluiden'. We sliepen namelijk in een huisje op het strand!

Tot slot zal ik nog even een kleine toelichting geven over magnetron-thee, leche condensada en brood-met-veel-te-lange-houdbaarheidsdatum.

- Thee maken ze hier door een kopje te vullen met water, in de magnetron op te warmen en er vervolgens een theezakje in te stoppen. M'n moeder (Ana) vindt het maar raar dat wij onze thee koken.

- Leche condensada, gecondenseerde melk, is een ingrediënt wat ze (of in ieder geval mijn moeder) hier redelijk vaak gebruiken. Ik had er wel eens eerder van gehoord, maar in Nederland heb ik nog nooit deze substantie gezien. Het smaakt trouwens best oké, maar het ziet er gewoon raar uit.

- Brood, zoals wij dat gesneden bij de bakker kopen, is hier alleen maar in een lang houdbare vorm te vinden. Het smaakt een beetje apart en is naar mijn idee echt belachelijk lang houdbaar. Wat dat betreft mis ik stiekem het lekkere verse (bruine!) brood uit Nederland wel een beetje.

Ik ben wel zo'n beetje aan het eind van mijn verhaal gekomen. Ik hoop dat jullie ook dit keer weer wijs zijn geworden uit mijn chaotische verhaal!

Heel veel liefs uit CR!

Merel

Ps. Nu ik zo nadenk ben ik nog één ding vergeten te vertellen. Toen ik net bezig was met het typen van het verhaal, heb ik mijn eerste aardbeving meegemaakt. Het was niet heel heftig, maar het huis was wel aan het trillen. Raar om mee te maken. Ik ben wel benieuwd wat de kracht op de schaal van richter was... morgen maar even naar het nieuws kijken!

Reacties

Reacties

Henk Gelens

Hoi Merel,

Leuk verhaal hoor. Ook fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt in CR. Ik hoop dat de komende tijd in CR net zo leuk blijft.

Groeten Henk Gelens

agnes

Merel

Je talent om te schrijven is erg goed en doet ons weer smullen. Na de gids met de minibeentjes dacht ik het een en ander gemist te hebben maar dat blijkt niet zo te zijn. Je loopt tegen de andere mentaliteit van de mensen aan. Is herkenbaar. Je leert er vast ook veel van. Veel plezier en succes.

Jaap Koek

Hallo Merel,

Hierbij een link, waarop je alles over jouw eerste aardbeving kunt lezen.

http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/recenteqsww/Quakes/us2010tmav.php

Leche condensada hebben wij ook aan boord en wordt alleen door de aziatische medewerkers gebruikt.
Soms maakt een van mijn collega's per ongeluk wel eens een blikje open (ipv koffie melk), maar dit is bijna niet uit te schenken en is ook veel te zoet .
Volgens mij kun je er ook dulce de leche van maken (een soort caramel), maar dat zullen ze daar beter weten.
Groeten en ga vooral door met jouw fraaie verhalen!
Jaap

Merel

Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen!

Ik heb meteen even op de site van Jaap gekeken en wat blijkt: het middelpunt (9.952°N, 84.027°W) van de aardbeving van afgelopen vrijdag lag minder dan 500 meter van ons huis af! Raar idee.

Verder is leche condensada inderdaad zoet en een rare substantie. Ik weet niet of je er ook dulce de leche van kan maken, want wij hebben dulce de leche gewoon in blikjes zitten. Dat gebruikt mijn moeder trouwens ook vaak in nagerechten.

Liefs en groetjes uit CR!

Daphne

Hi Merel,

Leuk om je verhaal te lezen! Het lijkt me best raar om zo'n aardbeving mee te maken! En dat het middenpunt zo dicht bij jullie huis ligt!
Inderdaad wel fijn dat je daar niet jarig bent! Dan kun je zelf wel lekker eieren op anderen gooien, maar hoef je er zelf niet aant te geloven.
Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
Liefs Daphne

Ilse

Lieve merel!
Wat een leuk verhaal weer en dubbel leesplezier: gisteren ook je post ontvangen! Na ruim 2 weken denk ik.. maar wat een verrassing zo'n envelop helemaal vanuit CR!
Dikke kus

Monique

Hoi Merel,

Eindelijk is op je site gekeken. Erg leuk en je hebt een hele leuke manier van schrijven. Als je achter de pc zit ga je al glimlachen en dan leef je ook nog eens mee. Waar ik zelf wel aan moet wennen is dat je over je vader, je broertje hebt maar dat zal daar ook wel de gewoonte zijn, waarschijnlijk de vertaling.
Ik wens je vanaf een klein kikkerlandje nog heel veel plezier en hoop dat alles volgens wens gaat en zal je site beter in de gaten houden. Liefs van Monique

Janne

Merel! Wat een mooie foto's, leukleukleuk! Kan niet wachten om je eindelijk weer wat uitgebreider te spreken en ook weer te zien! Veel plezier! X

imre

Hoi Merel!
Wil je me toevoegen?
groet Imre

Marjolein H

Hoi Merel!

Echt heel leuk om een beetje op de hoogte te blijven over wat je allemaal meemaak CR!

Liefs X

P.S die thee maken ze ook zo in Spanje bizar he ;)

Iris

He Merel!
Wat leuk een berichtje van jou!!Ook leuk om jou verhalen te lezen!!Zo te lezen gaat het allemaal prima daar;) Hier ook alles goed!In de maand april hebben ze hie rvakantie en mogen wij ook 2 weekjes vakantie!Mn ouders komen langs:D echt super leuk!Groetjes aan de meiden en succes met alles!Komt vast wel een reunietje als iedereen terug is toch?!

Liefs xx uit Zambia

Monique

Hoi Merel,

Fijn dat je zo heerlijk aan het genieten bent. Je bent en blijft een bezige bij. De verhalen en fotos zijn erg mooi. Ik blijf je volgen hoor en wat een ervaring heb je er weer bij...........

Kitty

Heej lieve Merel!!
Wat een leuke (en veel herkenbare) foto's heb je geplaatst. Ik zat bijna te flippen op mijn stoel want die NLse vlag die had ik ook gezien!!! Haha..
Mooi strand trouwens op bocas, is andere dan dat ik ben geweest (logisch want strand genoeg daar ;)) maar denk dat deze nog net iets mooier is als de onze :P
Succes nog ff daar, ik mis CR, mijn familie, Jonathan en natuurlijk jullie nog iedere dag.. Zeker als ik jullie verhalen en foto's lees (met al die leuke uitstapjes ;))
xx

Marlies

Hey Merel!

Wat leuk die foto's van Panama! Ziet eruit alsof jullie het wel naar je zin hebben gehad daar... Hadden jullie vakantie? En hoe is het met de stage?? X Marlies

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!